Oricine cumpără o mașină electrică de la Tesla, de exemplu, dorește adesea să facă ceva bun pentru mediu. Cu toate acestea, aceste mașini trebuie, de asemenea, produse mai întâi, care pot fi asociate cu o poluare considerabilă a mediului – criticii se referă mai ales la consumul de apă atunci când extrageți litiu necesar pentru baterii cu litiu. Dar cel puțin pe acest punct, un cercetător oferă acum totul clar: obținerea de litiu suficient pentru o baterie cu 64 de kilowati de oră necesită doar cât mai multă apă ca producția de zece avocado.
Maximilian Fichtner, directorul Institutului Helmholtz pentru Depozitarea Energiei Electrochimice, a explicat acest lucru într-o conversație cu ziarul Tagesspiegel. Cele 64 de kilograme de ore au fost alese ca punct de referință, deoarece se află între modelul Tesla 3 cu standard și cu raza maximă. Pentru litiu în 64 de kilograme de ore de baterie, aveți nevoie de aproximativ 3840 de litri de apă, a spus Fichtner. Aceeași cantitate este necesară pentru a produce 250 de grame de carne de vită, 30 de căni de cafea, o jumătate de pereche de blugi sau 10 avocado.
Cu aceste informații, Fichtner atrage atenția asupra faptului că, desigur, nu doar automobilele electrice sunt dăunătoare mediului. El a fost uimit că „despre litiu nu se vorbește niciodată în public în laptopuri sau telefoane mobile – dar dintr-o dată este o problemă cu mașina electrică”, a spus cercetătorul. Litiu este, de asemenea, utilizat în cantități mari în procese industriale și chimice.
Expertul în baterii este relaxat în mod similar când vine vorba de cobalt. Această materie primă este necesară și pentru baterii, iar o parte din ea este extrasă în condiții discutabile în Congo. Potrivit Fichtner, proporția de cobalt, cel puțin în bateriile Tesla, este acum de doar 2,8 la sută. Pentru 2025, el prezice că bateriile fără cobalt vor fi apoi pe piață.
În ciuda problemelor ecologice ale mașinilor cu baterii, imaginea de ansamblu face relativ evident faptul că conducerea electrică este mai eficientă din punct de vedere al resurselor decât la combustibilii fosili. Potrivit Fichtner, traficul are în prezent un consum final de energie de 800 terawatt ore. Dacă s-ar transforma complet în mașini electrice, ar fi scăzut la 200 terawatt ore conform calculelor sale. În schimb, potrivit cercetătorului, mașinile cu hidrogen cu celule de combustibil ar necesita chiar mai multă energie decât vehiculele de astăzi, și anume 1.000 terawatt ore.